https://www.facebook.com/photo?fbid=769694963938697&set=a.135744744000392

maandag 9 mei 2011

Het parfum van de taal

Luister eens naar de gesprekken op een terras. De oppervlakkigheid, de dunheid, de nietszeggendheid. Soms zit daar dan ook nog een hond bij.
Maar heel af en toe zijn er uitzonderingen.
Naast me zat een man van gelijke leeftijd (hoewel hij veel jonger en frisser oogde omdat hij geen enkel spoortje van overmatig drank- en tabaksgebruik vertoonde). Hij droeg een beige korte broek en een lichtblauw polyesterhemd. Zijn bril was uit een Hans Anders duo pakket met gratis variolux. We kwamen al snel te praten over de bijenpopulatie in Nederland en de mogelijke oorzaken van de decimering daarvan. Ik was onder de indruk van de kennis van zaken van mijn buurman die er geen enkele twijfel over liet bestaan dat de Voorzienigheid overal een fikse vinger in de pap heeft bij elke creatie die in ons vizier kwam en ver daarbuiten. Hij was deskundige, kende luis, spin en kever bij naam en toenaam en gaf me al snel inzicht in de onmogelijkheid om de mineermotlarve uit de kastanjeboom in mijn tuin zonder chemie te verdrijven.
Wel gaf hij nuttige tips voor het verwijderen van luis uit rozen en heesters. Met uitzondering van de schildluis. Die was ook niet bestrijden en dat had te maken met een uitzonderlijk sexleven van het beestje.
Hij vertelde mij dat het mannetje bij de voortplanting op elke willekeurige plek bij het vrouwtje een gaatje boorde en daarna zijn plicht deed om het geslacht voor te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten