https://www.facebook.com/photo?fbid=769694963938697&set=a.135744744000392

vrijdag 20 maart 2020

Corona: een keuze tussen Spencer, Kropotkin en WTF

Lief Virus,

Je zult nu wel denken, die Mat, het is hem in zijn hoofd geslagen. Gaat hij het nu over Herbert Spencer , de bedenker van Survival of the fittest hebben? Of zijn grote tegenstrever, de anarchist Peter Kroptkin? Valt hij plotseling op de dijen van Kanye West's vrouw? What the fuck!

Nee, ik heb een poll geplaatst op Facebook met de vraag of 'herd-immunity' een vorm van sociaal-darwinisme is. Gaan maar eens kijken en vul de enquête in. En als je niet weet wat sociaal-darwinisme is, dan doe je best op wikipedia.

Een ideologische wanhoopsdaad? Misschien wel. Maar in tijden dat een gezondheidsprobleem in een adem wordt gekoppeld aan de BV Nederland (zoals Jaap van Dissel dat heeft gedaan, gesecondeerd door de CEO van die BV, Mark Rutte) rechtvaardigt deze daad.

Gelukkig is er nog mijn gewaardeerde Genovese in HP/De Tijd met een waardige column. Daar zul je wel van schrikken, want die slaat de spijker op de kop. En ook de door mij geprezen Süddeutsche Zeitung wist te melden dat je Rutte een beetje bij hebt laten draaien....

Goed nieuws. Dus je bent nog even mijn Lief Virus. Vooral ook omdat je een oude man, eind 80, inspireert om zijn kinderen toe te spreken, zoals blijkt uit zijn verhaal:

"Supermarkten zijn tussen 7 en 8 gereserveerd voor hoogbejaarden. Kunnen ze rustig winkelen zonder anderen te besmetten of andersom. Ik constateer op straat al een spoor ergernis tegenover bejaarden. Alsof zij een doeltreffende indamming van het virus in de weg staan. Zo van, laat dat virus vrij en dan worden die bejaarden besmet en gaan dood en kan de economie weer zijn gang gaan. Alsof de zaak alleen bevroren wordt om de ouderen te sparen. Ik vroeg bij de Plus of ze bezorgden op online-bestellingen. Neen, zitten al drie weken dicht. Ik heb nu een afspraak met een winkelbediende dat ik hem mijn boodschappen opgeef per telefoon, hij bestelt ze. levert ze af met de kassabon en ik betaal hem extra 10 euro. Toch een mooie oplossing . Heb gisteren een strandwandeling gemaakt. Lekker opgeruimd in het hoofd. Ik hoop dat mijn nabestaanden het allemaal overleven. Ook jullie lopen risico. Maak me vooral druk om G., want wat moeten die jochies zonder hem. G. wilde langs komen, maar mama is er bang van. Ik niet, want in de kamer zitten we zes meter uit elkaar. Ik denk niet dat jullie mama en mij ooit nog in levende lijve zullen ontmoeten. Ben niet in de stemming voor een necrologie over ons gemeenschappelijk verleden. Las vanmorgen dat je vitamine D moet slikken want die dempt een al te heftige immuunreactie tegen het virus. Stond in medische rubriek van de Trouw. Las nog een reactie van de Anbo op het winkelen door bejaarden. Volgens voorzitster Liane de Haan hebben oudjes het volste recht om de hele godganse dag de winkels te betreden. "

 
Zo maar een bericht van een bezorgde vader aan zijn kinderen, die verspreid over de wereld wonen. In Italië, in Azië. Heb je nu je zin?
Doe toch mee aan die poll en zeg ons of die 'herd-immunity' nu een vorm van sociaal-darwinisme is. Ik ben benieuwd of je het lef hebt. 

Stem met je hoofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten