https://www.facebook.com/photo?fbid=769694963938697&set=a.135744744000392

dinsdag 31 maart 2020

Liefde en (On)Macht


Lief Virus

Met permissie van de maker plaats ik dit filmpje. Het is van J. Je weet wel. De man die ik heb opgevoerd in een eerder blog. Die, hele goede, vriend, en zijn vrouw A.. Zij moeten gescheiden leven omdat zij met haar Alzheimer in een zorginstelling verblijft. Door jou is dat een gesloten inrichting geworden. Kutvlooi dat je bent! Normaal gesproken zou J. A. haar gewoon kunnen blijven bezoeken. Met al die liefde die hij voor haar voelt. En wat zij voor hem kan voelen.

Ik heb J. gevraagd of ik dit filmpje mag gebruiken (om de kritiek te voorkomen die ik kreeg toen ik de Falling Man-foto heb gebruikt om mijn mening kracht bij te zetten over de vernietigende werking die je hebt op zoiets simpels als wilsbeschikking). En hij zei: "Ja, natuurlijk".

J. heeft het filmpje een titel meegegeven: Echte liefde. Ik plaats er een '!' bij. Echte liefde!


Ik vraag je, alsjeblief, kijk er nog eens naar. En nog een keer, en nog een keer., en nog een keer, en nog een keer, en ..... Want dit getuigt exact wat er aan de hand is.

Ik weet, vanuit Italië, Spanje, Amerika, overal van de wereld komen dit soort beelden. Maar dit is er een van J. via mij aan jou. Over de machteloosheid, die zelfs liefde niet kan overwinnen. Een glaswand scheidt.

Je bent dus een duivel. Toch? Maar weet je wat J. zei, toen ik hem vroeg of ik dit filmpje mocht plaatsen? Nee? Hij zei: "Zo moeten wij niet alleen als mensen met elkaar omgaan. Zo moeten ook landen, regeringen met elkaar omgaan." Respect tonen, bewust zijn van elkaars situatie, empathie! Niet elkaar afrekenen of het 'huishouden' wel in orde is. Zoals onder andere 'gidsland' Nederland verkondigt (ondanks halfslachtige excuses achteraf). Geen vervelende, boven de massa verheven, machtsspelletjes, alsjeblief.

Ik maak me ernstige zorgen, dat dit soort beelden voorbij gaat aan de mensen die al die grote beslissingen maken. Rutte, Trump, Johnson, Orban...maar ook nog heel veel anderen die minder in het oog spelen, maar waarschijnlijk nog meer macht hebben.

De ladingen mondmaskers die op Luik Bierset worden binnengevlogen vanuit China met quasi-Maoistische leuzen, of ladingen hulpgoederen vanuit Rusland met niet mis te verstane PR-kreten die suggereren dat je het niet van je EU-broeders moet hebben...  zijn tekens dat geesten gescheiden moeten worden. In plaats van verbonden. Het zijn niet meer dan gevolgen van machtsspelletjes.

Is er iemand die opstaat en duidelijk maakt dat dit niets met 'solidariteit' heeft te maken, maar met machtspolitiek? Iemand?

Solidariteit. Liefde voor elkaar. Juist nu. Je ondermijnt dat! En hoe. Niet alleen onze samenleving, maar ook ons ideaal daarover. Het ideaal, dat J.  en A. laten zien!

Terug dus naar de basis. Om te laten zien waar het echt om gaat. Terug naar J. die zo graag echt contact wil met zijn vrouw, en omgekeerd. Terug naar de liefde voor elkaar. Zodat we elkaar weer kunnen zoenen, liefhebben, ervaren, zonder een een glasplaat als barrière. Zonder jou. Zonder machtspelletjes.

PS.
Dank aan (de verzorgende van A.) voor de opname. 😘












Geen opmerkingen:

Een reactie posten