https://www.facebook.com/photo?fbid=769694963938697&set=a.135744744000392

dinsdag 24 maart 2020

Ongewis, capisce?

Lief Virus

Vandaag heb ik me enige zorgen gemaakt - ik werd wat filosofisch - over wat je bent en waar je naar toe leidt. Wat je bent, is onduidelijk. Je bent een virus dat echter niemand direct doodmaakt, zoals dat vroeger met de pest gebeurde. Je zorgt niet anders dan voor indirecte doodsoorzaken. Je laat mensen die toch al ergens aan lijden, eindigen in een dood. Daar kan ik alleen maar op zeggen: dat is goed voor de pensioenfondsen, onder het motto "een zorg minder." Ik hoorde Trump zelfs al zeggen dat we in een omgekeerd vergelijkbare oorlogssituatie bevinden. Nu moeten niet de jongeren, maar de ouderen de offers brengen.

En wat die vergelijking met de oorlog betreft. Vandaag had ik een student van me aan de telefoon, zij begin twintig, wist me te vertellen: "Het is als een oorlog, maar dan zonder soldaten en fronten, omdat alles zo onzichtbaar is." Moet je je voorstellen: een 20-er, die zich een voorstelling wil maken van het onzichtbare! Virus, wat heb je al bereikt in deze korte tijd! Jongeren die zich iets kunnen voorstellen, zonder de Facebook-, Instagram-, Tiktok-, Snapschat-realitycheck!

Tja, dan ga je nadenken. Over vragen als: hoe lang gaat dat duren met jou? De frontlinies op stafkaarten hebben plaatsgemaakt voor de data op worldometers.com. Maar jij bent geen SS-pantserdivisie, of een 101 Airborne Division, maar een eenling die zich vermeerdert en verhult in perfecte camouflage.

Ach, wat een verwarring. Wat een ongewisheid, want we weten niet wanneer je verdwijnt. Daarom was ik opgelucht na het gesprek (op afstand, jawel) met J. Hij had me een filmpje gestuurd om de relativering van de oplossing van de crisis aan te tonen. Wel met een verwijzing dat die oplossing weliswaar simpel is, maar je moet hem wel ontdekken. Wij (hij behoort ook tot de risicogroep, net als ik) kunnen niets anders doen dan afwachten en het enige wat we kunnen doen om de tijd aan ons voorbij te laten gaan, is anderen te laten zien dat tijd maar iets heel relatiefs is. Wat ons rest is namelijk niets anders dan sterven of overleven. Verwarrend? Jazeker. (Behalve voor de pensioenfondsen). Maar dat ben jij ook.
(Voor de duidelijkheid bij het filmpje: jij bent de man in het veld, ik (wij allen) ben de man op de brommer die de tijd wil  weten wanneer wordt toegeslagen. Terwijl ik zo graag in omgekeerde positie had willen zijn; jou voor de gek houden. Maar helaas! Capsici? Ongewis!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten