https://www.facebook.com/photo?fbid=769694963938697&set=a.135744744000392

dinsdag 17 maart 2020

Liefde in tijden van Corona

Lief Virus,

Het moet me van het hart. Ik behoor zelf tot de zogeheten 'Risicogroepen'. Toch maak ik me (nog) niet niet zoveel zorgen over je.  (Tenzij die kinderen van de buren aan de deur staan omdat ze mij zo graag willen zien, maar niet weten dat ik 60+ en hartpatiënt ben). 

Wat me wel zorgen baart is de houding die de Nederlandse regering (en de Britse ook) aannemen in de bestrijding van je. 

Bestrijding is zeker nodig. Want je bent helemaal niet zo aardig als je er uit ziet. Vlerk! Je schijnt zelfs gemener te zijn dan de gewone influenzavirus! Klootzak! (als je mannelijk bent), Kutwijf (indien vrouwelijk)

Maar verder heb ik niets met je, hoor, omdat ik je niet ken dan alleen maar als een leuk bolletje met een paar pluimpjes. Op electronenmicroscoopfoto's zie je er uit als een thiara uit een sf-film. 

Maar  waar schort het aan, in de aanpak van Rutte (en Johnson) om jou te bestrijden? Gewoon, omdat zij zich niet houden aan de belangrijkste regel van 'probleemoplossing' en die is: pak de problemen aan waar ze ontstaan. Namelijk: jou bij de wortels aanpakken. Je in eerste instantie zien als een gezondheidsprobleem (vervolgens als een sociaal probleem en dan pas als een economisch)

Dus mijn vraag is (en die kan ik niet aan jou stellen, want je bent een virus en hebt geen bek om open te sperren): waarom kiest de Nederlandse (liberale) regering dan er voor om het als een economisch probleem te beschouwen?


Luister en huiver bij het aanschouwen van de toespraken en oekazes die de Nederlandse regering uitstraalt? (https://www.ad.nl/politiek/lees-hier-de-toespraak-van-rutte-terug-let-een-beetje-op-elkaar-ik-reken-op-u~a16d04bc/?referrer=https://www.google.com/ 

Zo'n 12 jaar geleden was er de bankencrisis. Dat had een economisch primaat. Terecht. En dat was een ander virus dat ons toen te graaien nam. Namelijk het virus van de hebzucht en ongeinteresseerdheid in de rechtvaardigheid en de verdeling van welvaart in de wereld.  En het zette ons aan het denken over de uitwassen van het kapitalistisch systeem. 

Maar nu? De coronacrisis. Jouw crisis, althans die jij hebt veroorzaakt. Wat kan dat betekenen, als we het niet als een primair economisch fenomeen zien zoals Rutte en zijn gevolg (Johnson en zijn gevolg) doen?

Ikzelf denk, net als destijds in 2007/2008, dat we de mogelijkheid hebben om een complete reset te maken. De natuur neemt wraak op ons systeem, we overpeinzen systemen die onze maatschappij bepalen en daardoor kunnen relativeren hoe we werken, hoe we onze samenleving inrichten, hoe we onderwijs kunnen geven, hoe we onze zorg kunnen humaniseren, over de de zin van globalisme, het vliegverkeer, de auto's, de .... 

Noem maar op.

Wat mij vreugdevol stemt zijn de singalong-manifestaties in Italië. Waar gemeenschappen, wijken elkaar vanaf de balkons toezingen om hoop in te prenten.  Ik vind het fijn dat er andere regeringsleiders zijn die jouw in eerste instantie wel als een gezondheidsprobleem zien. Omdat daardoor de mens centraal gesteld wordt, de mens en zijn welzijn... en even niet de welvaart. Want daar is al zo'n ongelijkheid in.

En dat, lief virus, dat is nu juist je kracht - jij duivel - je maakt geen onderscheid tussen arm en rijk (volgens Rutte en Johnson wel tussen jond en oud, maar allez, daarvoor ben je ook een virus).

Aan de ene kant hoop ik dat je nog lang zult heersen. Zodat Rutte (en Johnson) nog heel vaak hun beleid moeten erzien en dan tot de ontdekking komen dat prioriteiten stellen een hoge kunst is. Aan de andere kant: flikker snel op. Want ik wil weer onder de mensen!

Hatelijke groet

Mat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten